Fottur Loutro-Agia Roumeli

Etterlengtet mulighet for mat/drikke ( i sommersesongen) og et bad
Agia Roumeli

Høyeste punkt: 150 moh - Lengde: 15 km - Gangtid: 5 timer

Siden jeg bodde i Agia Roumeli tok jeg fergen kl. 11.00 til Loutro, for å gå E4-ruten derfra tilbake til Ag. Roumeli. Turen kan også gjennomføres motsatt vei. Ruten er merket svart og gult på stein/fjell og stolper hele veien.

Fra fergekaien i Loutro går du til høyre bort til bystranden. Her går det en gate opp til Sofia´s minimarked og videre opp til Stratis taverna. Her går stien rett fram og du er raskt ute av byen. Du følger stien forbi Finikas og ned til og gjennom Likos (stien går her faktisk gjennom uteserveringen til 2 tavernaer).

Videre går stien langs sjøen men ganske raskt må du over noen lave klipper for å komme videre. Her kan det være litt kronglete å passere. Du ser snart tavernaen på Marmara beach. Du bruker ca. 1 time Loutro - Marmara beach .
Har du ikke med nok vann, er tavernaen siste mulighet for å få kjøpt drikke/mat de nærmeste 2,5 timene.

Fra Marmara beach stiger stien noe før den går videre i samme høyde ganske lenge. Stien er fin å gå på, men med noe stein. I ca. 2 timer vil du nesten ikke finne skygge, men har fin utsikt utover havet. Etterhvert ser du Agia Roumeli i det fjerne. Når du nærmer deg strendene øst for Agia Roumeli kommer du inn i et område med trær og etterlengtet skygge.

Ved stiskille for ruten opp til Agios Ioanis er det igjen ca. 2 timer til du er fremme i Agia Roumeli. Men det er kort vei til mulighet for mat/drikke ved kirken Agios Pavlos, hvor det i sommersesongen finnes en taverna ved stranden. Her er gode muligheter for å slappe av og ta et bad før du går videre.

Stien videre varierer mellom god sti, sti i sanddyner og på steinstrand. Du må beregne ca. 1,5 timer.

Denne turen er en lang men forholdsvis grei tur å gå.