Fottur Loutro-Anopoli

Lite skygge på denne turen

Høyeste punkt: 650 moh - Lengde: 12 km - Gangtid: 5-6 timer

Dette er en rundtur som omfatter 2 lokale fotruter, samt E4-ruten fra Likos tilbake til Loutro.

Du starter øst i Loutro ved Pavlos taverna på gate/trapp og sti opp til port i gjerdet som går rundt byen. Med en gang du kommer gjennom porten går du til venstre rett oppover.

Ruten herfra og til toppen er merket med hvit og gul firkant på steiner og fjell. Du skal tilbakelegge 650 høydemeter i løpet av 3,8 km, nesten uten skygge. Ta med mye vann.

Stien slynger seg oppover fjellet og er fin å gå på, men med noe løs stein. Når du er kommet et godt stykke opp følger du en grusvei et stykke før du tar av og går den siste tøffe biten opp til kirken Agia Ekaterini som ligger på toppen. Bonusen er at du nå kan se innover det grønne Anopoli-platået, med sine 8 bosettinger spredd utover platået og opp mot Lefka Ori fjellene (White Mountains) bakenfor, med høyeste topp Pachnes på 2453 meter.

Ta en tur helt opp til kirken så kan du se Loutro langt der nede, og du har kjempeutsikt utover havet. Er det god sikt vil du se Gavdos godt.

Fra kirken kan du følge veien ned til Kambos. Her er det mulighet for både mat og drikke. Her står også statuen av en av områdets "store" frihetshelter - Daskalogiannis, se bilde. Vil du avbryte turen her er det mulig å få drosje ned til Chora Sfakion.

Velger du å gå turen videre som jeg beskriver her må du være forberedt på en tøff tur. Det finnes ikke skygge langs stien og det er mye stein. Men tar du tiden til hjelp går det fint. Du har hele tiden kjempeutsikt.

Turen videre går vestover hovedveien i retning Aradena et stykke. Ved første stikkvei til venstre starter blåmerkingen du nå skal følge helt ned til Livaniana/Likos (OBS! Dette er ikke samme sted som stien er avmerket på Anavasi sitt kart). Lenger inne i stikkveien tar stien av mot høyre. Det er god merking alle steder du kan ta feil. Etter å ha tilbakelagt en forholdsvis flat strekning kommer du bort til bilveien som slynger seg nedover mot Livaniana/Likos. Stien krysser denne veien flere ganger nedover fjellet.

Det er nylig (2011) lagt asfalt et stykke nedover og der hvor stien krysser veien kan det være litt vanskelig da det er gravd noe samtidig med asfaltleggingen. Vær forsiktig så går det fint. Hele veien finner du blåmerking der det er mulig å ta feil. Siste del av stien ned mot Livaniana er en gammel stensatt sti (kalderimi) som slynger seg nedover fjellet.

Vel nede i Livaniana i nedre del av "byen" kommer du til en spesiell "Taverna". En hippie har slått seg ned her og driver dette stedet med sin spesielle utsmykking. Han har mat men serverer helst bare drikke. Det er fint å sitte her med super utsikt over havet. Før du forlater stedet må du skrive i gjesteboken.

Videre går stien nedover til Likos, hvor du kommer inn på E4-ruten mellom Loutro og Agia Roumeli. Denne stien følges inn til Loutro. Du har gjennomført en fin men ganske tøff tur.