Fottur Chora Sfakion-Loutro

Her starter stien

Høyeste punkt: 100 moh - Lengde: 4,4 km + 2,5 km på asfalt - Gangtid: 2 timer

Turen kan gjennomføres fra Chora Sfakion slik som beskrevet her, eller du kan ta fergen til Loutro og gå tilbake.
I sesongen kan du evnt. ta badebåten til Sweet Water beach (se bilde) og gå derfra til Loutro eller til Chora Sfakion.
Ruten er en del av den europeiske fotruten E4. Denne ruten går langs hele Kreta og er merket med gult og svart (skilt/staker eller malt på stein/fjell)

Ut av Chora Sfakion tar du gata bortover mot taverna Tree Broothers/bystranden. Like før du kommer dit ser du en bred "trapp" på høyre side, som du følger opp til asfaltveien til Anopoli-platået. Du følger denne veien til du kommer til den skarpe høyresvingen hvor veien begynner å stige oppover i fjellet. Midt i svingen står det et E4 skilt, se bildet over. Her starter stien.

Første del av stien er litt kronglete (stein/fjell) og med enkelte "luftige" partier. Etter en stund kommer du til den fine stranden "Glika Nera" - Sweet Water beach. Hit kan du i sesongen ta badebåt. Stranden har navnet fordi det er ferskvannskilder der.
På stranden finns en enkel taverna med salg av mat og drikke.

Etter stranden stiger stien litt, men herfra til Loutro er den ganske enkel og fin å gå. Du vil etterhvert se en liten kirke på nedsiden av stien, og Loutro-bukten foran deg. Du passerer også flere strender.

Når du kommer til Loutro må du gjennom en port i gjerdet som omgir "byen". Dette er fordi sauene/geitene ikke skal komme inn.
Hvis du senere skal gå stien Loutro - Anopoli, går denne rett opp før du går gjennom porten. Etter porten går stien nedover et lite stykke før du kommer ned til et bosted og videre på trappetrinn/gate ned i byen. Skal du ta fergen tilbake til Chora Sfakion er fergekaien i motsatt ende. Du får sett det meste av Loutro på veien dit.