Øyloffing 2013

Kimolos - Chora
Folegandros - Chora
Naxos - Portara

Min reise nr. 40 til Hellas ble feiret med en 3 ukers øyloffertur - 7 - 28 september 2013

Fly T/R Santorini

Besøkte øyer:
Serifos, Milos, Kimolos, Folegandros og Naxos i tillegg til Santorini

Du kan se bilder fra turen i fotoalbumet

På denne turen valgte jeg å bestille de fleste bostedene på forhånd og jeg kjøpte også billett til første fergeturen (Santorini-Milos) hos Hellasspesialisten i Oslo før jeg reiste.

Jeg bestilte flyreisen tur/retur Santorini med Apollo - kun fly.

Avreise lørdag 7. september kl. 07.25 fra Gardermoen - ankomst Santorini kl. 12.25.

Bosted bestilt på stamstedet mitt Pension George som ligger i Karterados, kun ca. 15-20 min. å gå til Fira.
George står og venter på meg på flyplassen, og snart er vi fremme på bostedet. Jeg hilser på resten av familien og er snart innstallert på rommet - i 2.etg. med sovehems.
Ut for lunsj og en tur i området for å se om jeg kjenner meg igjen. Deretter blir det en god siesta. Ut for middag på stamstedet overfor supermarkedet. God mat der fortsatt.

8. september
Jeg skal videre til Milos i dag, men ferga går ikke før kl. 18, så jeg kan nyte dagen på Santorini. Frokost oppe i gata, og deretter går jeg ned til stranda noen timer.
Svigersønnen til George skal kjøre meg til havna, og siden han skal hente nye gjester på Blue Star Delos kl. 15 blir jeg med ham da. Det er jo fint å sitte i havna - slappe av og se på livet (les kaoset) hver gang det ankommer en ny ferge.
Tiden går raskt og kl. 18 er jeg på plass ombord i Seajet 2 til Milos - fremme kl. 19.55.
Jeg skal egentlig til Serifos, men må ta en overnatting på Milos før ferden videre. Det er som vanlig litt kaos med romutleiere på kaia, men jeg får snart et greit rom på Studios Irini - som ligger litt oppe i høyden i Adamas - mange trapper opp dit.
Ut for å bli litt kjent i Adamas - har ikke vært i land her tidligere - bare innom med ferge til Sifnos for noen år siden. Spiste også middag på Marias - på havnepromenaden. Eies av familien jeg leier rom hos.

9.  september
Jeg skal videre til Serifos i dag, pakker og betaler for rommet (30 €) før jeg drar ned på havnepromenaden for en god frokost - på Marias.
Fergen til Serifos går ikke før kl. 12.45 så det blir tid til å bli litt bedre kjent i byen. Bagasjen setter jeg igjen på Marias.
Tiden går og ferden videre nærmer seg. Jeg henter bagasjen, takker for meg og går bort til fergekaia. Fergen - Speedrunner 3 - er litt forsinket, men snart går ferden videre i retning Serifos. Ca. kl. 14.15 - etter å ha vært en tur innom Sifnos - er vi fremme på Serifos.
Det er mange som skal av her, men jeg finner da verten jeg skal bo hos ganske raskt. Og etter ca. 3 minutter - innerst på kaia og opp en liten bakke - er jeg på plass i rommet på bostedet - Aeolos Rooms - hvor jeg skal bo i 4 døgn - 25 €/døgn. Enkelt rom med liten terrasse og super utsikt utover bukta og mot Sifnos. Her har jeg full kontroll over fergetrafikken.

9. - 13. september
Dagene på Serifos går raskt og jeg liker meg godt her i Livadi som byen heter.
Jeg går fotturer til Chora - som sees godt oppe i høyden både dag og kveld - og til flere fine strender - bl.a. Psili Amos, Agios Sostis og Livadakia - sistnevnte bare 10 min. å gå fra bostedet. Jeg gikk også den fine gamle eselstien (kalderimien)  helt opp til festningen på toppen av Chora. Ut av Livadi må du gå bilvegen et stykke før du finner stien der hvor bilveien begynner å stige i mange svinger opp mot Chora.
Serifos har et noe høyere prisnivå da det er mange fra Aten som ferierer her, noe som synes godt på alle cabincruisere og seilbåter som ligger ankret i bukta innenfor fergekaia.
Sett fra fergekaia er det meste av bebyggelsen i Livadi konsentrert på venstre side av den store runde bukta - som forøvrig har noen hoteller/bosteder og en bred/fin strand.
Her kan du sitte 1 meter fra vannkanten og spise frokost/lunsj/middag.
Men går du inn i gatene bakenfor gata langs bukta er det mulig å finne enkle greske tavernaer med god og rimeligere mat.
De 4 dagene på Serifos går raskt og snart er det tid for å pakke og reise videre. Vertskapet jeg bor hos er veldig hyggelige. De bor i andre etasje og kommer flere ganger for å slå av en prat, når jeg sitter og slapper av på terrassen etter dagens "utflukter" . De er fra Aten og driver dette stedet om sommeren. Mannen er pensjonert ingeniør.
Avreisedagen går ikke fergen før kl.19.10, men jeg får beholde rommet helt til fergen kommer.
Som nevnt bor jeg rett v/fergekaia så jeg kan sitte på terrassen til ferga har ankret. Det er fredag så det er mange som skal av ferga.
Men det går raskt og snart er jeg ombord i Speedrunner 3 på vei til Sifnos og videre til Milos. Ankomst Milos kl. 20.45.
Milos er endestopp og mange skal av ferga også her. Det blir som vanlig litt kaos, og det tar litt tid før jeg finner verten jeg skal bo hos. Han kjører også drosje, så ferden opp til Plaka og bostedet Halara studios hvor jeg skal tilbringe 2 døgn går raskt.
Han slipper meg av utenfor og forteller hvor jeg skal bo, og så er han på vei til nye drosjeturer. Jeg finner rommet og får inn bagasjen. Jeg er imidlertid sulten og drar ut for å finne en taverna hvor jeg kan spise middag.
Plaka er en av disse gamle byene med labyrintiske gater som finnes mange steder i Hellas. Jeg har bosted nederst i byen, og har lest meg til at de fleste tavernaene ligger oppe ved torget.
Så det er bare å forsøke trappene/gatene som går oppover i byen, og jeg finner frem etter litt feilnavigering. Her oppe ved torget ligger det flere tavernaer i de smale gatene. Jeg er sent ute, så det er ikke noe problem å få plass.
Endelig senkes pulsen, jeg studerer menyen og bestiller både forrett (tarama), hovedrett (svinesouvlaki) og en Mythos.
Jeg finner tilbake til bostedet også. Det blir godt med en god natts søvn etter en lang dag.

14. september
Jeg våkner opp til nok en strålende dag, og oppdager at jeg har kjempeutsikt over sjøen og bukta inn til Adamas.
Jeg må ut for å kjøpe mat og drikke. Det blir først en runde i byen og så en tur nedover mot Tripiti og Triovasalos hvor jeg finner et større supermarked. Jeg handler mat og drikke. Tilbake på bostedet blir det en god frokost på terrassen med den supre utsikten. Jeg slapper av og studerer kart/planlegger dagen.
Men det er på tide å bli litt kjent på øya. Jeg drar ut på fottur - først via Triavasalos og Mandrakie til "den berømte" Sarakiniko-stranden.
Her på denne spesielle stranden med sine hvite klipper slapper jeg av og bader en stund.
Men jeg er ingen "strandløve" så det er ikke så lenge før jeg er på farten igjen.
Turen går videre inn til Adamas hvor jeg spiser en god lunsj på Marias. Etter lunsjen går turen tilbake til Plaka med drosje (7€). Avslapping frem til middag - også denne gang oppe ved torget. Fant en liten familiedrevet taverna inne i en av de smale gatene - ca. 5 bord ute i gata, men ble utvidet etter antall gjester. Utmerket gresk mat - så dette ble mitt stamsted resten av oppholdet.

15. september
Jeg skal flytte i dag - var bare to netter ledig. Jeg pakker og sitter på terrassen - nyter utsikten, spiser frokost, studerer kart og planlegger dagens utflukt. Ingen vaskedame - som skulle ta mot pengene - å se. Legger igjen penger for oppholdet på rommet (35 €/natt).
Så tar jeg bagasjen og begir meg til neste bosted hvor jeg skal tilbringe 3 døgn.  Og det er ikke så langt - ut på gata, ca. 30 meter bortover gata, og så er jeg der - Studios Betty .
Her blir jeg godt tatt imot av Betty og innstallert i et "eget hus". Nærmere bestemt - de har bygd et studio m/egen terrasse over "redskapsboden". Og utsikten er om mulig enda bedre en på Halara.

Ut på tur. Fant stien bortenfor Halara og fulgte denne nedover i retning sjøen. Passerte det antikke teateret, som var under restaurering. Videre ned til det kjente stedet Klima med sine fargerike hus helt nede i sjøkanten. De bor i 2 etg. med båthuset i 1. etg.
Videre gikk turen opp til Tripiti og langs veien ned til Adamas. Siste delen hvor veien går i flere slynger ned fulgte jeg stien som går rett ned og krysser veien flere steder.
Videre inn i Adamas hvor jeg spiste lunsj ved bussholdeplassen, før jeg tok bussen tilbake til Plaka (1,6 €).
Middag denne kvelden ble nede i Tripiti like ovenfor der du går inn i katakombene.

16. september
En tur til kirken som ligger helt på toppen ovenfor Plaka. Herfra er det utsikt over store deler av øya.
Ned til torget igjen og bussen til Adamas. Frokost ved bussholdeplassen, og buss videre til Pollonia. Videre med båten over til Kimolos hvor jeg fortsatte langs veien opp til Chora - en fin liten by med labyrintiske gater og flere fine kirker. En runde på øya og ned igjen til havna, hvor det ble litt mat og drikke før båten tilbake. Bussen til Adamas og videre til Plaka.
Avslapping/siesta. Kraftig vind - overskyet og noe regn. Måtte redde bord og stoler på terrassen fra å blåse utfor kanten og ned i skråningen. Etterhvert begynner det å klarne - og jeg får med meg en strålende solnedgang - før jeg drar for å spise middag.  Vinden merkes ikke så mye i de labyrintiske gatene oppover mot torget, og det går fint å sitte ute og spise - med jakke på.
Tilbake på rommet ca. 22.30 blåser det fortsatt en god del. Terrassebord og stoler blir stående inne hele natten.

17. september
Våken tidlig. Det har vært en del vind i natt, men det har stilnet nå. Terrassebord og stoler kan igjen få sin plass ute på terrassen.
Dagens tur blir til området "bakenfor" Plaka. Opp til torget og bort til eselstien/kalderimien som går nedover fra torget. Et stykke nedover og stien deler seg. Jeg velger stien til venstre og følger denne nedover og tar etterhvert av på en gårdsvei og kommer inn på en grusvei. Her går jeg først en liten tur til venstre for å se ut over sjøen - og oppdager en liten samling hus lik de som er i Klima - stedet heter Plathiena. Det er mange svinger ned så jeg nøyer meg med utsikten.
Jeg følger istedet grusveien motsatt vei ned til en strand jeg har sett fra utsikten på toppen. Stranden heter Fyropotamos - er utstyrt med solsenger og parasoller, og det er også en kiosk der. Her blir det avslapping og soling en stund.
Oppover igjen fra stranden på grusvei, etterhvert fast dekke - til jeg kommer opp på "baksiden" av Plaka. Her tar jeg av til høyre på en traktorvei, etthvert over på stien/kalderimien opp til torget.
Det er tid for en sen lunsj og jeg går nedover i retning av parkeringsplassen nedenfor Plaka hvor jeg finner et enkelt spisested. Her fikk jeg plass i skyggen under det store treet og koste meg med omelett og Mythos. Tilbake til rommet for avslapping.
Jeg skal videre til Folegandros i morgen, og tar bussen ned til Adamas for å kjøpe fergebillett.
Vel tilbake treffer jeg Betty, betaler for rommet og takker for meg. Litt dyrere her (40€/døgn), men også beste rommet og beste utsikten på denne turen.
Middag på stamstedet oppe ved torget. Da jeg fortalte at jeg skulle reise i morgen ble det en ekstra ouzo og litt kake "på huset". Tok farvel med familien og dro tilbake til rommet. Begynte å pakke - skal ha bussen 7.50 i morgen tidlig.

18. september
Oppe tidlig for å pakke ferdig. Fikk litt dårlig tid, men klarte akkurat å nå bussen oppe på torget.
Vel nede i Adamas blir det en god frokost, mens jeg venter på båten. Båten - Seajet 2 har avgang kl. 9.55 men er litt forsinket. Men det går greit og snart er vi på vei ut bukta og ut i åpen sjø som er litt "urolig", men Seajet 2 - som forøvrig er bygd i Norge - tar sjøen godt og det "hopper" bare litt av og til. Det er faste seteplasser på båten og jeg har denne gang fått plass i første etasje. Bagasjen "slenger" jeg bare fra meg ute på dekk bak - skal jo av på neste stopp.
Etter ca. 1 time legger vi til kai på Folegandros.
Jeg har ikke bestilt rom på Folegandros, men på parkeringen innenfor kaia står minibussen fra Aegeohotel/Evgenia (der jeg bodde i 2000). Jeg spør om han har noe ledig på Evgenia og det har han. Vi avtaler prisen -  (25€/døgn). Jeg skal være her i 4 døgn.
Det kommer flere som skal være med bussen, og så er vi på vei de 3 km. opp til Chora.
Snart er vi fremme og han slipper meg av og drar videre. Jeg går inn og treffer fruen, som er "sjef" på Evgenia. Hun viser meg til et greit rom i 2 etg. rett overfor der vi bodde i 2000.
Balkong mot gata og det fine hotellanlegget på andre siden.

Snart er jeg ferdig utpakket og klar for tur på "byn". Det er bare 40 m bort til det gamle busstorget og videre inn i byen langs muren mot det gamle Kastro.
En rundtur for å se om jeg kjenner meg igjen - og her inne er ikke mye forandret. Og fortsatt er det koseligst ved det første torget, med det store platantreet midt på, omkranset av tavernaer, butikker, cafenions og den fine kirken. Og på hjørnet nærmest Kastro står det hyller med bøker, som du kan låne og evnt. sitte i skyggen under platantreet og lese, samtidig som du følger med på livet. Og har du selv noen bøker som er ferdiglest kan du sette dem her til glede for andre.
Jeg slår meg ned på en taverna like ved kirken og får meg en god lunsj. Dette ble mitt stamsted disse dagene.

19. september
Frokost på stamstedet. Ut på fottur til Angali og Agios Nikolaos-stranden. Ut av Chora langs kirken ved torget nevnt ovenfor. Ned noen trappetrinn - rett frem, til venstre og til høyre så er jeg fremme ved trappene som går ned på utsiden av muren. Ned trappene og til høyre på god sti til jeg kommer inn på bilveien. Langs bilveien et stykke og så til venstre - hvor det stor et fotruteskilt. Herfra følger jeg en eselsti/kalderimi nedover til en liten kirke. Videre på sti ned til sjøen. Vel ned ved sjøen følges sti inn til Angali og den fine stranden.
Etter en dukkert og en stund på stranden i Angali følger jeg stien videre til Agios Nikolaos-stranden. Denne starter på trapper til høyre for stranden i Angali og videre over på god sti.
Her slapper jeg av, soler meg og spiser lunsj på tavernaen i skråningen ovenfor stranden.
Tavernaen er utvidet og forbedret siden vi var her i 2000, men drives fortsatt av samme familie. Meget god mat - prøv Gigantes.
Etter bading, avslapping og en god lunsj, går jeg samme vei tilbake til Chora. Middag i Chora om kvelden.

20. september
Frokost på stamstedet. Dagens plan er å gå til Katergo-stranden. Jeg går gjennom Chora og følger veien i retning helikopterplassen. Der hvor veien til plattformen svinger til høyre fortsetter jeg rett frem og følger veien til et lite sted med navnet Petousis. Her finner jeg stien i retning Livadi. Stien er stort sett tydelig å følge og er også delvis merket. Vel fremme i Livadi finner jeg stien videre til Katergo-stranden som er godt synlig og merket.
Siste del ned til stranden er ganske bratt, men jeg kommer meg ned. I sesongen går det også badebåt hit fra Karavostasis (havnebyen). Det er strålende og varmt vær og liten mulighet for skygge, så etter litt bading og soling tar jeg fatt på stien tilbake til Livadi.
Fra Livadi følger jeg veien inn til Karavostasis og på stranden her blir det en sen men god lunsj - og jeg får orden på væskebalansen.
Etter lunsj går jeg for å sjekke busstider, men det er lenge til neste buss, så jeg går de 3 km. opp til Chora og bostedet. Tilbake på rommet ca. kl. 17 blir det avslapping i skyggen på balkongen frem til middag på stamstedet ca. 20.30.

21. september
Det er en uke igjen av denne turen, og i morgen drar jeg til Naxos. Frokost på torget. Også i dag tar jeg en tur til Agios Nikolaos-stranden. Liker meg godt her i den rolige bukten. Følger ruten som beskrevet foran (19. september). I dag blir det ingen stopp i Angali. Soling, avslapping og lunsj på Agios Nikolaos-stranden. Når jeg går tilbake til Chora går jeg en annen vei fra Angali. Et stykke på bilvegen oppover før jeg tar av til høyre på merket sti/kalderimi opp til hovedveien. Å gå denne stien medfører at jeg må gå en del lengre langs hovedveien før jeg tar av stien inn til Chora.
Avslapping og litt pakking. Middag på stamstedet. Kjøpte også fergebillett til i morgen.
Det er bryllup i kirken og jeg har god utsikt når brudepar og gjester kommer ut til fotografering mm. Brudefølget fortsetter etterhvert videre til neste torg hvor de holder på utover kvelden/natten. Tilbake på rommet sitter jeg på balkongen og hører på musikken og nyter stemningen.

22. september
Jeg skal videre til Naxos i dag. Jeg pakker ferdig og betaler for rommet (25€/døgn). Minibussen skal kjøre til havna kl. 10 men kommer ikke før ca. 10.30. Snakker litt med en annen gjest som også skal videre med båten. Båten skal gå 11.20 så det er god tid.
Båten - Aqua Spirit - en mindre litt slitt bilferge - er i rute og snart er vi på vei til første stopp Sikinos. Jeg spiser frokost og holder meg stort sett i skyggen på dekk.
Fremme på Sikinos må vi vente på en annen ferge som ligger ved kai. Det er bare plass til en ferge om gangen ved den lille kaia.
Sikinos var egentlig en av øyene jeg hadde tenkt å besøke på denne turen, men det ble Folegandros istedet. Det ser idyllisk ut i den lille havnebyen - Alopronia - med en fin strand innerst i bukta, og hvitmalte Chora som sees godt oppe i høyden.
Neste stopp er Ios og vi er snart på vei inn i bukta. Det virker ikke som noen stor bukt, men ferga snur greit og legger bakenden inn mot kaia og slår ned "lemmen".
Ute av bukta igjen kan vi se Naxos i det fjerne, som er mitt mål denne dagen. Jeg tilbringer turen på dekk, så jeg får med meg alle stedene jeg kjenner - (Plaka - Agia Anna - Agios Prokopios mv.) - på vei inn til havna i Naxos by.
Jeg har bestilt rom på Pension Irene I - http://www.irenenaxos.com/  hvor jeg har bodd flere ganger tidligere. Jeg finner ikke Stavros på kaia, så jeg tar en drosje. Drosjesjåføren kjører til Pension Irene II, og jeg må forklare ham veien dit jeg skal. Fremme på Irene I er det ingen tilstede, og jeg må ringe Stavros så han kan vise meg rommet. Han dukker opp raskt og viser meg til rom nr. 5 i 2. etg. - ved siden av det jeg hadde sist. Rommene på Irene I er enkle men helt ok. Det som kan være litt krevende er at rommet ligger rett overfor kirkeklokkene på kirken tvers over gata. Når de setter igang å ringe høres det godt. Heldigvis ringte de ikke disse dagene, ihvertfall ikke når jeg var på rommet.
Jeg pakker ut, tar en runde i byen. Det er mye turister og "innkastere" på tavernaene langs havnepromenaden. Fant et greit sted nesten borte v/taxiholdeplassen. OK mat - og Kourtaki Retzina så kvelden var reddet. Lang dag - ingen sen kveld.

23. september
Det har blåst en del i natt. Ned til torget for frokost.
Ut på tur. Langs sjøen/stranden utover til flyplassen. Videre på veien til Agios Prokopios, langs sjøen til Agia Anna og til Plaka-stranden. Soling og bading.
Lunsj på taverna Gorgona på hjørnet v/kaia i Ag. Anna.

Bussen tilbake til byen. Stopp på torget for litt drikke. Det er fint å sitte her å se på livet og slappe av. Selv om det er en del turister her også, er det ikke så "hektisk" som nede på havnepromenaden. Og siden det har blåst en god del i hele dag, er det mye lunere å sitte her.
Avslapping/siesta. Ut for middag - også denne på torget. En runde i byen etterpå.

24. september
Frokost på torget. Ikke stranden i dag. Klesvask. En runde i gamlebyen og en tur utover til Portara. Se bilder i fotoalbumet. Avslapping med litt drikke på kaia nedenfor statuen. Fint å sitte her med utsikt over sjøen og båt/fergetrafikken. En runde i byen for å se om jeg fant Irene II. Og det gikk greit. I forhold til Iren I - som ligger helt på toppen ( der hvor trappene går ned mot rundkjøringen på baksiden) - ligger Irene II nede i byen i retning flyplassen - og er forholdsvis nytt, med et lite basseng. Lunsj på torget. Siesta - og middag på torget. En runde i byen etterpå.

25. september
Siste dag på Naxos. Skal videre med Blue Star Naxos til Santorini kl. 12.55.
Utsjekk er senest 11.30, så jeg pakker og tar med bagasjen ned i gården. Der treffer jeg Stavros, betaler for rommet (25 €/døgn) og han kjører meg ned til en taverna like bortenfor utstikkeren til fergekaia - hvor jeg spiser frokost og slapper av. Men det er en stund til fergeavgang så jeg får lov å sette igjen bagasjen og tar meg en siste runde i byen for denne gang.
Tilbake for å hente bagasjen, setter jeg meg ned med litt drikke for å vente på båten. Jeg har god oversikt og kan se når den runder neset på Paros. Da har jeg god tid til å gå bort til avgangsstedet ytterst på kaia. Det er mange i køen og det blir litt ventetid, da det er mange biler og mye folk som skal av før vi kan komme ombord.
Endelig er det ombordstigning og jeg plasserer sekken i bagasje"skurene" på bildekk og begir meg oppover trappene. Finner en plass på øverste dekk, med bra utsikt og litt skygge.
Snart er vi på vei til neste stopp som er Ios. Også den store Blue Star-ferga klarer å snu inne i bukta på Ios. Mange skal av her og en del skal ombord. Men etter litt tid er vi på vei videre til Santorini - ankomst ca. 1/2-time etter rutetabell.
Jeg skal bo på George Pension de siste 3 døgn på denne turen, og har avtalt å bli hentet i havna.
Og som vanlig i havna på Santorini - når en stor ferge anløper - er det kaos. Men jeg klarer etterhvert å finne svigersønnen til George i mylderet, og snart er vi på plass i bilkøen oppover mot toppen.
Det går forholdsvis greit og snart er jeg på plass i rommet - denne gang i første etasje innenfor bassenget - nr. 16.
Ut for en sen lunsj på stamstedet - overfor supermarkedet.
Ingen middag i dag - spiste på rommet. Begynner å bli kjøligere kveld/natt nå.

26. september
Frokost på et bra sted på venstre side oppe i gata.
Ut på tur. Opp til bussholdeplassen i Fira og bussen (€1,60) til Oia (uttales Ia). Her bodde jeg - og feiret 50-årsdagen min - i 1997. Den gang bodde jeg et stykke nede i fjellveggen i en "hule" med takterrasse. Den gang var byen stille og fredelig unntatt når bussene kom fra Fira om ettermiddagen, slik at turistene fikk se solnedgangen.
Nå er Oia mye mere utbygd og det er til og med "eseltransport" fra kaia og opp til byen, slik som i Fira. Tett med turister i den smale hovedgata og de andre smale gatene.
Jeg ble skuffet og dro ganske raskt tilbake med bussen.
Når jeg kommer tilbake til Fira er det også kaos oppe i byen. 3 cruisebåter ligger ankret utenfor kaia, og kabelbanen og eslene "går seg varme".
Jeg trekker meg raskt tilbake til roen i Karterados, og nyter en god middag om kvelden.

27. september
Frokost oppe i gata. Ringte Apollo-kontoret i Kamari for å høre om det var endringer i flyavgangen hjem i morgen. Forøvrig en rolig dag i nærområdet med en liten tur ned til nærmeste strand. Traff Helen - kona til George - som fortalte at de kjørte meg til flyplassen i morgen. Pakking. Ikke utelunsj i dag. Gikk opp til det store bakeriet oppe ved hovedveien og kjøpte baguette m.m. Siste middag for denne gang på stamstedet overfor supermarkedet. Tok farvel med familien som driver stedet.

28. september
Hjemreisedag. Frokost oppe i gata. Pakker ferdig og går til resepsjonen. Kl. nærmer seg 11 - jeg tar farvell med George og familien - og svigersønnen kjører meg til flyplassen.
På flyplassen er det som vanlig kaos med køer overalt - innsjekking - sikkerhetskontroll osv. Her må det gjøres en skikkelig utbygging snart.
Flyet ankommer tidlig og avgang blir før tidtabell. Det forstår vi når vi møter motvinden nordover. Alikevel er vi ned på Gardermoen kun litt etter tidtabell.

Bussen til parkeringen og bilen direkte til Oslo, hvor jeg skal være kattepasser i en og en halv uke.

En fin tur med flere nye øyer og mange nye opplevelserSmiler stortSmilerKul