Agios Nikolaos - Reisebrev

Utsikt mot Agios Nikolaos

16 - 23 september 2006

Vi er to stykker som denne gang har bestilt rimelige flyseter med Apollo til Aten - kr. 1448 pr. person T/R. Reisen videre er planlagt med tog direkte fra flyplassen til Korint. Deretter med buss til Kalamata og buss eller taxi til bostedet som ligger i landsbyen Agios Nikolaos ca. 5 mil sør for Kalamata. Bostedet heter Alkyoni.

Lørdag 16. september
Vi skal være på Gardermoen til flyavgang kl. 06.30, så vi må tidlig opp. Bil til parkeringen på Gardermoen og minibuss til terminalen. Innsjekking gikk greit og det ble tid til en tur i taxfri før ombordstigning. Flyet avgikk nesten i rute og vi landet i Aten ca. 3 timer og 40 min. senere - ca. 11.20 lokal tid. Etter litt orientering på flyplassen fant vi terminalen for tog/T-bane og vi slappet av litt her før vi tok toget til Korint kl. 13.05 (helt ny linje som trolig ble åpnet i juli). På terminalen i Korint spurte vi om bussen til Kalamata og fikk beskjed om at den ville gå ca. 15.30, men etterhvert viste det seg at dette ikke var direktebussen til Kalamata, og den ville ikke være i Kalamata før kl. 20 om kvelden. Dette orket vi ikke og tok derfor drosje videre. Ingen ville kjøre oss hele veien så turen ble slik: Første etappe til Tripoli (€ 50) ca. 1 time. Neste etappe Tripoli - Kalamata (€ 55) ca. 1,5 timer. Siste etappe Kalamata - Agios Nikolaos (€ 40). Fremme på bostedet ca. kl. 19. Kjempefint bosted - 2-roms leilighet i 2 etasjer (maisonette). Fullt utstyrt kjøkken og allrom med sofa og spisebord, balkong og toalett i 1. etasje. Stort soverom, bad (m/badekar) og balkong i 2. etasje. (€ 70/døgn).

Søndag 17. september
En rolig dag på stranda som ligger ca. 1 km. sør for Ag. Nikolaos. Lunsj på fin taverna (taverna Voulimenis) ved stranden og litt soling/bading etter lunsj før turen tilbake til bostedet. Fin strand og kjmpefint vann.
Etter litt avslapping finner vi kystveien (stien) til Stoupa (ca. 4 km)- Etter en runde i Stoupa spiser vi middag på taverna Dionyssos. Etter middagen får vi ordnet en drosje tilbake. Avslapping på balkongen før vi går til sengs.

Mandag 18. september
Vi har bestemt oss for å dra til den koselige Fonea-stranden som ligger mellom Stoupa og Kardamili. Vi skulle ta bussen men begynner å gå da den er forsinket. Og vi rekker helt frem til stranden (ca. 7 km.) uten å ha sett noen buss. Vi koser oss på stranden et par timer og tar så stien oppover mot Proastio. Det blir en tøff tur oppover den bratte stien og vi er slitne når vi kommer opp. Heldigvis er "supern" åpen så vi får kjøpt drikke. Vi skapper av litt og går en runde i byen, før vi begynner å gå nedover mot Kalamitsi. En liten stopp ved "vaskeplassen" nedenfor byen gjør godt, med kjølig vann over varme kropper.
Vi tar eselstien i mange svinger ned til Kalamitsi-stranden hvor vi bader og slapper av før vi følger stien videre inn til Kardamili. Her stopper vi på taverna Dioskouri hvor Mythos og mat er ekstra godt etter en aktiv dag. Etterpå tar vi en tur i gatene og setter oss på kafeen ved torget. Vi prøver å få drosje til bostedet men det er vanskelig. Får ingen før ca. kl. 22. Hjem for litt balkongsitting og god søvn.

Tirsdag 19. september
Det blir en dag på stranden sør for Agios Nikolaos med lunsj på tavernaen. Etter siesta spiser vi middag i hovedgata langs havna (Taverna Prokimea). Avslapping på balkongen. Det er fint å sitte her om kveldene, stille og rolig - bare bølgene å høre.

Onsdag 20. september
Medreisende drar til Kardamili og jeg blir på bostedet for å lese og pleie en liten forkjølelse. Vi treffes på stranda ca. 14.30 og spiser lunsj på tavernaen. Medreisende har truffet noen svensker på bussen, hvor en har et hus i landsbyen Pighi (ligger oppe i åssiden ovenfor stranden). Vi bestemmer oss for å ta en tur opp til Pighi og finner stien, og etter en varm tur på ca. 40 min. er vi oppe i landsbyen. Etter en runde i byen finner vi huset til svenske Mariann og snakker litt med henne. Hun har kjøpt en "ruin" for noen år siden og har bygget et tradisjonelt stenhus, riktig fint og med kjempeutsikt over sjøen. Vi kunne begge tenke oss et slikt sted, og det er flere ruiner til salgs deroppe.
Etter besøket går vi videre opp til landsbyen Platsa som ligger noe høyere. Denne landsbyen er større og har både landhandel og taverna. Etter en runde i gatene kjøper vi drikke i landhandelen - en typisk gresk landhandel som har det meste, og en gammel dame som styrer det hele.
Bussen skal komme snart og vi går opp til hovedveien for å vente. Er tidlig ute da vi ikke har lyst til å gå den lange veien tilbake til Ag. Nikolaos. Bussen er i rute og etter mange svinger nedover "fjellsiden" er vi hjemme. Etter litt avslapping spiser vi middag på To Limani. God mat og avslappende å sitte helt nede ved havnen med lydene fra sjøen. Avslapping på balkongen. Hjemreisen nærmer seg så vi må nyte så mye vi kan.

Torsdag 21. september
Det er siste dag før vi må starte hjemreisen, så det blir en lang dag på stranden sør for Ag. Nikolaos, med lunsj på tavernaen. Etter litt avslapping - og betaling for bostedet - tar vi bussen til Stoupa for å ta ut penger og spise middag. Det blir Dionyssos som sist. God og rimelig mat. Taxi tilbake, og avslapping på balkongen denne siste kvelden. Det er vemodig.

Fredag 22. september
Vi skal ha bussen ca. 10.15 og får tid til å pakke og nyte frokosten på balkongen. Vi er på torget i god tid, og bussen kommer nesten i rute. Det blir en svingete tur de ca. 5 milene inn til Kalamata. På busstasjonen i Kalamata prøver vi å få biletter til langdistansebussen til Korint. Det holder med et nødrop at vi får de siste billettene (€ 12,20 pr. pers.). Det er nummererte plasser på disse bussene og vi havner helt bakerst. Bussen er "stappa full".
Vi har en busstur på rundt 3 timer foran oss hvor de første to timene vil gå på svingete veier, før vi kommer ut på motorveien ved Tripoli. Vi har kjøpt med mat og drikke. Det er aircondition i bussen så varmen er ikke noe problem, men det blir en tur med mye bevegelse der vi sitter bakerst. Det går imidlertid bra og etter ca. 3 timer kan vi gå av på bussterminalen Izmos like utenfor Korint. Vi tar en drosje inn til sentrum og sjåføren kjører oss til hotell Korinthos, som ligger nede ved havna. Greit for en natt (€ 50). Vi tar en runde i Korint, en by med mye støy, biler og folk. Vi er ikke vant til dette og har litt problemer med å omstille oss. Slapper av litt før middag like bortenfor hotellet. Turiststed med ordinær mat. Til sengs tidlig, vi skal ha toget kl. 7,05 i morgen.

Lørdag 23. september
Oppe ca. 05.30, fikser oss og pakker. Nede i resepsjonen ca. 6.15 og får en drosje til togstasjonen. Mens vi venter på toget får vi tid til litt frokost. Avgang på tidtabell kl. 07.05 og toget tar oss raskt og sikkert til flyplassen på ca. 1,5 timer. På flyplassen slapper vi av litt. Handler, sjekker inn, handler litt til, går gjennom sikkerhetskontrollen og venter. Det viser seg at flyet er forsinket - uten at vi har fått med oss det. Flyet avgår ca. 40 min. etter tidtabell og vi er på Gardermoen ca. kl. 15.20. Etter litt taxfrikjøp, venting på bagasje og transport til parkeringen er det gått nesten en time til.
Vi er slitne etter en lang dag, men er enige om at det har vært en fin tur. Vi har sett og lært mye nytt og det har vært utfordrende å reise slik på "egenhånd".

Og kostnaden for reise/bosted ble ca. 4.300 pr. pers. Trekker vi fra ekstra taxi på nedturen ville turen kommet på ca. 3.800 pr. pers. Meget bra med bosted av denne standard.