Øyloffing 2001

Rooms Eleni, Katapola, Amorgos
Klosteret Schozoviotissa

Etter min første øyloffertur i 2000 drar jeg på den neste turen året etter, denne gangen alene og "bare" 2 uker.

Jeg har bestemt meg for Koufonissi og Amorgos, som jeg ikke fikk besøkt året før. Jeg har også lært meg å sjekke fergeruter på nettet.

GTP -Greek Travel Pages er et greit oppslagssted for fergeruter og tider.

Denne gang har jeg fått rimelige flyseter til/fra Mykonos, og ankommer dit på formiddagen den 26. mai. Jeg hadde funnet ut at det skulle gå en ferge til Paros/Naxos senere på dagen, men da jeg kom på billettkontoret var det ingen båt dit den dagen. Jeg kjøpte billett til en hurtigbåt neste dag, og dro ut for å lete etter husrom. Jeg kom raskt i kontakt med en dame som hadde ledig rom i Platia Yallos, et badested noen kilometer utenfor Mykonos by. Her fikk jeg et bra bosted. Og damen spurte hvilken båt jeg skulle ha neste dag, så skulle hun hente og kjøre meg til båten. God service.

27.05 drar jeg videre med båten til Paros kl. 10, og turen tok ca. 40 min. Jeg skulle imidlertid til Naxos og fikk båt videre dit kl. 11.45. Videre til Koufonissi kunne jeg ikke komme før neste dag, så jeg fikk rom på Irene Studios, samme sted som året før.
Noen bekjente av meg ferierte på Naxos og jeg overrasket dem på stranden i Ag. Anna om ettermiddagen.

28.05 er jeg klar for å gå ombord i Express Skopelitis, en mindre ferge som er selve "livsnerven" mellom Naxos og småkykladene og går stort sett hver dag. Båten trafikkerer Iraklia, Schinoussa, Koufonissi, Amorgos og Danoussa.
Etter ca. 3 timer og stopp på Iraklia og Schinoussa ankommer jeg Koufonissi , og blir ikke skuffet. Dette er en liten og meget idyllisk øy, men jeg har hørt at det har blitt mye turister der de siste årene, særlig i høysesong. Jeg fikk med en gang rom hos Sofia - heter nå Glaros Rooms.
 Hun er et underbart menneske og har et meget bra og koselig sted, bare noen meter fra sjøkanten, med 5 studioer, hvorav 3 med havutsikt. Da jeg var der ble samtlige rom rengjort hver eneste dag, og Sofia var alene om alt. Likevel fant jeg både egg, frukt og andre godsaker i kjøleskapet når jeg kom fra dagens badeutflukter.

28.05 - 01.06 koser jeg meg på Koufonissi, går turer til mange strender, slapper av med god mat, godt drikke og vennlige innbyggere. Har det helt enkelt topp. Men Koufonissi er liten og du blir raskt kjent med øya, så 01.06 drar jeg videre til Amorgos med en noe forsinket ferge. Men først måtte jeg skrive meg inn i Sofias gjestebok, og jeg fikk også en god klem som minne.

Jeg tar fergen til Katapola på

Amorgos og er også denne gang heldig, og får rom med en gang hos Eleni (Rooms Eleni), som kan anbefales på det varmeste.
Jeg har planlagt å bli på Amorgos til den 06.06 da det går en hurtigbåt direkte til Mykonos, men slik skulle det ikke bli.

Amorgos er en av mine favorittøyer, selv om jeg bare har vært på øya noen få ganger. Den første dagen ble det en lang tur på egne føtter. Fra Katapola til Chora, bortimot 1 time i motbakke på eselstien. Etter en runde i Chora tok jeg eselstien ned på andre siden, til Agia Anna-stranden. Det er ikke så mye strand der, men stedet er kjent fra filmen Leu Grand Blue (Det store Blå). Filmen handler om fridykking og deler av den er spilt inn her. Fant en fin liten strand litt lenger bort - ned stien fra parkeringen og til høyre et stykke. Her slappet jeg av med bading og soling en stund. Deretter tok jeg igjen fatt på eselstien opp til Chora. Fryktelig bratt opp der. Oppe i Chora ble det en sen lunsj og litt avslapping før jeg gikk eselstien tilbake til Katapola.

Dagen etter ble en rolig dag med en god bok på balkongen. De to neste dagene leide jeg moped og reiste rundt på det meste av øya. Hovedveien går langs "toppen" og er svært svingete og til tider "luftig". Besøkte også en av de største attraksjonene på Amorgos - klosteret Schozoviotissa, som ligger klistret til fjellveggen ovenfor Agia Anna. Det er mange trinn fra parkeringsplassen og opp. Men har du med deg sømmelige klær og tar en tur inn får du lønn for strevet i form av litt godt hjemmelaget drikke - og utsikten fra terrassen utover "det store blå" er formidabel.

Dagen jeg skulle reise tilbake til Mykonos blåste det ganske mye og hurtigbåten ble innstilt. Det var ingen annen båt før dagen etter. Jeg fikk beholde rommet en natt til og dro på stranden.

Dagen etter var eneste valget en stor ferge som går via Danoussa og Naxos til Paros. Når jeg ankommer Paros er det ikke mulig å få båt videre til Mykonos samme dag. Jeg slår meg derfor ned på kafeen ved havna. Det er utrolig underholdende å sitte her, med et fullstendig kaos hver gang en større ferge anløper. Romutleiere, passasjerer, biler og havnepolitiet med sine fløyter i et sant virvar. Og flere turister som ikke finner avgangen til Santorini, for på skiltet til Santorini står det Thira. Men havnepolitiet ordner opp og de fleste kommer med riktig båt.

Etterhvert må jeg ordne rom for natten og snakker med noen romutleiere. Jeg får et greit rom i utkanten av byen. Får satt fra meg bagasjen og drar ut for å se hva byen (Parikia) har å tilby. Det er fint å bli litt kjent her uten vrakgods overalt slik det var året før.

Den 08.06 får jeg en hurtigbåt til Mykonos om formiddagen. Det er svært få som skal av på Mykonos og i havna står det over 30 romutleiere. Heldigvis treffer jeg damen fra min første overnatting og får et bra rom i Platia Yallos. Avreisedagen henter damen meg og kjører meg til flyplassen. Meget god service.

Oppsummering:
Det har vært en fin tur, og uventede ting skjer. Men når man reiser alene får man lettere kontakt med grekerne og treffer mange hyggelige mennesker. Overnatting kostet i snitt ca. 170 NOK/døgn, og jeg betalte totalt ca. 370 NOK for alle fergeturene.