Øyloffing 2004

Øyloffing Hellas 11.09 – 25.09.2004

Planlagt rute: Fly T/R Santorini, Anafi, Naxos, Amorgos

11.09
Vi er to stykker som stiller på Gardermoen tidlig morgen. Avgang kl.09.00. Flysete med Apollo/Novair. Ankomst Santorini kl. 13.40 lokal tid, ca. 20 min. før tidtabell. Mye folk. Måtte vente lenge på drosje. Romutleiere på flyplassen som hevdet at fergene ikke gikk pga. sterk vind. Reiste allikevel til havnen for å sjekke forholdene. Her var det kaos, mange ferger innstilt. Også til Anafi som skulle vært første stopp denne turen. Etter flere timers venting tok vi Blue Star Naxos til Naxos kl. 19.00. Fremme på Naxos litt over kl. 21.00. Etter litt ståk med romutleierne på kaia fikk vi ordnet rom hos Vangelis på Agios Prokopios hotell . Meget bra rom 35 Euro/døgn. Sen middag på taverna Gorgona som ligger ved båtpiren i Agia Anna. Slitne etter en lang dag.

12.09
Oppe sent. Frokost på trappeavsatsen utenfor døren. Blåste for mye på balkongen. Det blåser fortsatt en noe kald vind, men litt bedre enn i går. Drar på Plaka-stranden. Lunch på Palatia (lunsjsted i Agia Anna). Middag på Sunset taverna ved veien til Agia Anna. Her var det feiring av barnedåp og full fart med musikk og dans.

13.09
Leide bil. Kjørte runden Filoti – Apirantos – Moni og til Melanes hvor vi spiste lunsj. Videre til Mikri Vigla, Kastraki, Pyrgaki og til Agiassos stranden for soling og bading. Hjemme ca, kl. 18.00. Reiste inn til byen og spiste middag på taverna Popis (på havnepromenaden). Litt drikke på torget før drosje tilbake til hotellet, 7 euro.

14.09
Frokost på balkongen, og så til stranda i Agia Anna. Lunsj på pizzarestauranten v/krysset i Agios Prokopios. Siesta og så middag på taverna Gorgona.

15.09
I dag skal vi videre til Amorgos . Oppe kl. 09.00. Pakking og ordning av rommet. Betalte for rommet og Vangelis kjørte oss til byen kl. 11.00. Satte inn bagasjen på turistkontoret rett overfor taxistasjonen. Kjøpte baguetter i bakeriet og spiste på kaia. Og så ombord i Express Skopelitis som skal bringe oss til Amorgos. Avgang ca. 13.30. Det blåser fortsatt noe, men ikke sjenerende. Skopelitis går ruten Naxos, Iraklia, Schinoussa, Koufonissi, Amorgos. Noe mere sjøgang på strekningen Koufonissi – Amorgos, da båten her gikk på skrå mot bølgene. Ankomst Katapola ca. 17.30. Datteren til Eleni møtte oss på kaia og viste oss til det samme rommet som jeg hadde i 2001. Rooms Eleni i Katapola er populært og vi hadde bestilt rom på forhånd. Her er det fin utsikt over bukta, fergetrafikken og solnedgangen. Gikk en tur og kikket i Katapola. Middag på taverna Vitsentzos på andre siden av bukta.

16.09
Frokost på balkongen. Det blåser fortsatt. Bestemte oss for fottur til Chora. Gikk denne gang rute 2 på nordsiden oppover. Kikket rundt i Chora og satt en stund på det store torget med litt å drikke. Gikk den andre stien (samme som i 2001) ned igjen (rute 7?). Fin tur. Lunsj på torget i Katapola før siesta (og klesvask). Middag på taverna Mouragio (ved fergekaia). Gresk sted.

17.09
Sov litt lenge. Frokost på torget. Så gikk vi til Maltezi stranden. Var der til ca. 14.30. Gikk tilbake til Katapola for lunsj på torget. Middag/pizza på Erato (spansk pizzasted). Det går også badebåt fra Katapola til Maltezistranden som ligger på andre siden av bukten.

18.09
Leide bil for 3 dager hos Thomas bilutleie. Kjørte til Egiali og landsbyene Lagada og Tholaria. Fine byer. Så til stranda i Egiali en stund, før vi spiste lunsj i Egiali. Tilbake kl. 17.30. På kvelden så vi filmen Det Store Blå (Leu Grand Blue) på baren med samme navn. Sen middag på taverna Corner.

19.09
Frokost på torget (4,5 euro/stk.) Så bilen sørover øya, så langt det er asfalt. Deretter til landsbyen Vroutsi hvor vi gikk fottur til Ansient Arkesini (ca. 2 timer). Kjørte deretter til Mourous stranda. Fin litt vanskelig tilgjengelig strand med rullesteiner. Sen lunsj i Chora på vei hjem. Middag på taverna Minos (ved siden av Erato).

20.09
Frokost på balkongen. Betalte for oppholdet til Eleni. Bilen til klosteret - Schozoviotissa. Opp alle trappene i varmen. Medreisende ikke propert nok kledd og slipper ikke inn. Klosteret har en meget spesiell beliggenhet og utforming, men er for øvrig ikke så spesielt.
Ned til Agia Anna stranden en liten tur, men bestemt oss for å kjøre til Egiali for soling/bading. Lunsj og handling i Chora på veien hjem. Leverte bilen. Avslapping/drikke på torget. Kjøpte fergebilletter (og Ouzo/Retzina til Eleni). Middag siste kvelden på Erato.

21.09
Oppe kl. 04.00. Blue Star-ferge via Danoussa, Koufonissi, Chinoussa og Iraklia til Naxos. Handling med mer på Naxos. Ferge videre til Santorini kl. 12.50. Fikk fint rom hos George for resten av uka. ( Pension George ) - samme sted vi bodde i juni. Lunsj litt opp i gata og middag på den lille tavernaen overfor supermarkedet. Slitne – lang dag.

22.09
Frokost på tavernaen overfor supermarkedet. Leide moped og dro først til Perissa. Mye mer utbygd enn sist (1997). Kjørte så til Vlychada hvor vi solte oss, og spiste lunsj med utsikt til fiske-/båthavna. På tilbakeveien kjørte vi via Kamari. Middag på tavernaen oppi gata.

23.09
Frokost oppi gata. Kjørte deretter til Akrotiri og så på utgravningene. Gikk en tur for å se Red Beach. Kjørte deretter til stranda i Monolithos. Lunsj på taverna ved stranda. Tidlig hjem og fikset oss for å ta bussen til Oia (kl. 17.25). Kikket litt rundt i Oia og så på solnedgangen. Ikke så veldig fin da det var mye dis. Mye folk. Trist: Blue Sky taverna nedlagt (stamtavernaen i 1997). Dro tilbake til Fira og spiste middag like ved Taxistasjonen. Gikk tilbake til bostedet.

24.09
Frokost oppi gata. Ringte Apollo for å melde at vi var klare for hjemreise i morgen. Kjørte deretter til Pyrgos hvor vi gikk opp til borgen på toppen. Fin utsikt til alle kanter. Tok en forfriskning på torget (v/rundkjøringa). Minst 7 turistbusser ankom mens vi satt der. Alle som strømmet ut av bussene skulle opp til borgen. Kjørte så til stranda i Monolithos. Lunsj på tavernaen v/stranda. Innom flyplassen og tok ut penger til å betale oppholdet hos George. Hjem for siesta. Middag siste kvelden på tavernaen overfor supermarkedet.

25.09
Hjemreise. Pakking og ut av rommet før kl. 11.00. Bagasjen i gårdsrommet. Frokost oppi gata. George kjørte oss til flyplassen ca. kl. 13.00. George og familien er veldig koselige.
Fikk litt problemer med innsjekking da vi hadde kjøpt enveisbilletter. Vi hadde da ikke boardingkort til hjemreisen. Fikk nytt boardingkort uten seteanvisning på flyet. Dette måtte vi ordne om bord, noe som gikk greit.

En fin og variert tur, selv om det blåste mesteparten av tiden og var litt kjølig om kveldene. Men vi hadde sol og fint vær hele tiden. Men det ble dessverre ikke tid til å reise til Anafi.

Kostnader: (alle beløp for 2 personer)