Stoupa

Kalogriastranden
Foneastranden
Delfiniastranden

Stoupa er turistbyen i dette området og turister fra mange land legger sin ferie hit. Og mange bygger sine feriehus ovenfor byen. Stoupa ligger ca. 7 km. sør for Kardamili

Stoupa har et godt utvalg av spisesteder, barer og kafeer.
3 store supermarkeder, et oppe ved hovedveien ved nedkjøringen til Kalogriastranden, et langs strandpromenaden, og det største og nyeste Katerinas Market, som ligger oppe ved hovedveien litt nord for hovedavkjøringen til Stoupa ved bakeriet.

Stoupa har de to beste strendene i området, Kalogria og bystranden, begge fine sandstrender.
Det er også en kort sykkeltur til Delfiniastranden og Foneastranden som ligger i retning Kardamili.

Stoupa har karakteren Alexis Zorba som danset på Stoupas gyldne strender, fra romanen Fortell Zorbas, fortell! av Nikos Kazantzakis.

Men jeg har vært lite i Stoupa da det er litt for turistifisert etter min smak.
Etterhvert som jeg blir bedre kjent med Stoupa kommer det mere stoff her.
Du kan bl.a. lese mere om Stoupa her.

Utsikt fra terrassen

Juni 2012:
Jeg har "hoppet på" en uspesifisert reise med Lilleput Reiser og får tildelt rom - studio på ca. 25 m2 - på selskapets fineste anlegg Kolokotronis.
Dette anlegget ligger i åssiden ovenfor supermarkedet ved nedkjøringen til Kalogriastranden. Anlegget har høy standard, og det er bratt her oppe, med mange trapper og nivåforskjeller.
Nederst i anlegget ligger basseng, resepsjon, restaurant mm.

09.06
Flyet går 06.30. Vekterstreiken er akkurat avblåst. Jeg beregner alikevel god tid på flyplassen, da jeg fortsatt regner med køer i sikkerhetskontrollen. Er på parkeringen ca. kl. 3. Litt venting på bussen bort til terminalen. I terminalen er det mye folk. Det er flere charterfly som skal gå tidlig. Innsjekk på automat og bagasjedropp går greit, men det er lang kø i sikkerhetskontrollen. Men etterhvert åpnes det flere sluser slik at køen minker raskt. Litt innkjøp og frokost. Det er så mye folk i terminalen at det er vanskelig å finne sitteplass. Flyet avgår i henhold til tidtabell. Det er lite folk på flyet, så jeg kan disponere en 3-seter alene. Etter ca, 3 t. 50 min. lander vi på flyplassen i Kalamata. Det har kommet et fly like før oss, så det blir trangt i den lille bagasjehallen. Mens jeg venter hilser jeg på Denia - Lilleputs greske guide - og får vite at jeg har fått rom på Kolokotronis. Etterhvert får alle bagasjen sin og går til de 2 bussene Lilleput har denne gangen.
Etter ca. 1,5 t. stopper bussen ved hovedveien nedenfor Kolokotronis, og vi går opp til anlegget. Bagasjen blir transportert. Jeg får tildelt et fint studio, med delvis utsikt, litt oppe i anlegget.
Etter å ha pakket ut og skiftet til lettere antrekk, går jeg ned til Kalogriastranden for å spise lunsj på "stamstedet". Navnet har jeg aldri fått med meg, men det ligger helt til høyre når du ser utover stranden/sjøen. Drives av 2 brødre. Meget god mat. Jeg er sliten etter mange timer på reise og går opp til rommet for siesta. Og jeg våkner ikke før det er middagstid. Denne første kvelden spiser jeg på anleggets restaurant, som ligger på terrassen v/bassenget, med kjempefin utsikt.

"Lille Pantasi" med taverna Voulimenis bortenfor

10.06
Oppe ca. kl.8. Frokost på terrassen. Etterpå går jeg ned til Stoupa og videre på den fine gang-/og sykkelveien til Agios Nikolaos. Her tar jeg en pause på torget, og hilser på de som driver stedet - Gregg`s Plateia. De kjenner meg igjen - jeg var jo her 2 uker i september.
Etter pausen går jeg videre sydover til stranden "lille Pantazi" for soling og bading - meget klart og varmt vann. Lunsj på taverna Voulimenis v/stranden.
Etter lunsj gikk jeg tilbake til Ag. Nikolaos for å vente på bussen, som etter tidtabellen skulle være der 15.35. Men som vanlig var den forsinket og kom kl. 15.50.
Siesta/avslapping til ca. 20.30. Ned til Stoupa for middag. Spiste på et lite populært sted som ligger mellom Kalogria og sentrum - like ved minibanken. Meget god og rimelig mat.

11.06
Oppe ca. kl.8. Frokost på terrassen. Ned til Stoupa for å leie sykkel. Leide en grei sykkel på bilutleia nord på strandpromenaden - 4 dgr. 24 euro.
Syklet til Kardamili og til stranda for soling og bading. Lite folk på stranda. Tilbake til bostedet med sykkelen og en dusj. Deretter ned til stamstedet v/Kalogria for en god lunsj. Siesta. Ut for middag kl. 21. Denne kvelden på taverna Dionysos, som ligger i en gate opp fra strandpromenaden syd i Stoupa. Jeg har vært her tidligere. De har god mat, men prisnivået er høyere enn der jeg spiste i går.

Agios Nikolaos sett sydfra.

12.06
Oppe sent. Frokost på stamstedet v/Kalogria kl. 10.30. Sykkeltur sørover til den lille landsbyen Trachilla, som er endepunktet for veien langs kysten sørover fra Ag. Nikolaos. Jeg syklet hovedveien til søndre avkjøring til Ag. Nikolaos og videre langs kysten. Lite trafikk, og fint å sykle, selv om det er ca. 35 gr. En runde i Trachilla og stopp for drikke. En fredelig liten plass. På sykkelen igjen og samme vei tilbake, men denne gangen syklet jeg gang/sykkelveien mellom Ag. Nikolaos og Stoupa. Total lengde på turen ca. 24 km.
Siesta. Middag kl. 21 på stedet v/minibanken (se ovenfor).

Foneastranden

13.06
Rolig dag. Frokost på stamstedet v/Kalogria. Avslapping/lesing. Lunsj på terrassen. Ca. kl. 15 - sykkelen til Foneastranden. Bading og soling. På veien tilbake nedenom stamstedet v/Kalogria for litt drikke. Siesta. Middag kl. 21 på stedet v/minibanken.

14.06
Jeg er 65 år i dag. Og feirer dagen med en lengre sykkeltur - ca. 36 km - se egen beskrivelse av turen - eget valg i menyen. Lunsj på stamstedet v/Kalogria. Siesta. Sliten etter turen så det ble ingen middag ute i dag. Spiste på rommet, og sørget for god væskepåfylling etter turen.

15.06
Det er siste dag før hjemreise. Leverte sykkelen kl. 10 og min siste frokost for denne gang på stamstedet v/Kalogria.
Noen priser på dette stedet: Til frokost spiste jeg stort sett egg og bacon, Youghurt m/honning og Te - ca. 10 euro. Til lunsj ble det ofte omelett og Mythos - også dette for ca. 10 euro.
Ut på fottur:
Langs veien til Foneastranden. Videre stien opp til Proastio. Deretter oppe i høyden sydover mot Neochori. Sist jeg gikk her var det fine grusveier å gå på. Nå var hele strekningen asfaltert, så det ble en tøff tur på det harde underlaget - turen tok ca. 3 timer.

Dette betyr imidlertid at det nå er fint å sykle denne strekningen.
Eksempel: Fra Stoupa langs hovedveien mot Kardamili til avkjøringen til Proastio . opp til Proastio (stigning - noe over 200 høydemeter). Gjennom byen, og veien som går i overkant av byen og inn i ravinen som munner ut ved Foneastranden. Over ravinen på den fine gamle brua og videre sydover på den nyasfalterte veien. Du kommer da inn på hovedveien fra Stoupa og oppover i fjellet på nedsiden av Neochori. OBS!! Bratt de siste svingene ned til veien.
Kan også gjennomføres motsatt vei og fra Kardamili og Agios Nikolaos.

16.06
Oppe tidlig. Pakking av resten. Bussavgang nede v/hovedveien kl. 08.20. Fremme på flyplassen ca. 9.50 (33 grader i skyggen da vi kom dit). Flyet forsinket ca. 30 min. Flyturen hjem gikk fint. Mange ledige plasser nå også. Noe av årsaken er at SAS denne gangen bruker et større fly. Innom Taxfree og til parkeringen for å hente bilen.

Oppsummering:
Det var meget bra vær hele uka - temperatur dagtid ca. 33-38 gr. Behagelig milde kvelder og supert badevann. Jeg ble mere kjent med Stoupa på denne turen, men Stoupa er fortsatt ingen favoritt i dette området.
Kardamili er førstevalget, deretter Agios Nikolaos.