Stoupa - sykkeltur

Milia/Milea

Rute
STOUPA - PYRGOS - KARIOVOUNI - MILIA - PLATSA - AGIOS NIKOLAOS - STOUPA

Fotturkartet Kardamili - Stoupa - Agios Nikolaos 1:25 000 (nytt kart 2011) dekker hele turen.

Generelt
Turen er på ca. 36 km. Det er en del stigning på første del av turen, som også medfører en del utforkjøring i mange svinger senere på turen. Høyeste punkt er ca. 600 moh. Det er fast dekke på hele turen.

Utsikt mot Stoupa

Beskrivelse:
Jeg har hoppet på en uspesifisert tur med Lilleput Reiser til Peloponnes, og har fått bosted på Lilleputs fineste anlegg Kolokotronis v/Stoupa. Det er den 14. juni 2012 - jeg er 65 år - og feirer med en sykkeltur innover i fjellet.

Jeg starter direkte ut fra bostedet, sørover gjennom boligområdet nedenfor Lefktro, og kommer ut på hovedveien fra Stoupa og oppover i fjellet ca. 700 m ovenfor avkjøringen v/Stoupa.
Hovedveien  følges med bra stigning og flere svinger oppover til landsbyen Neochori. Ta gjerne en stopp og se deg omkring. Videre går veien i flere svinger opp til neste landsby Pirghos. En stopp i den skarpe svingen nedenfor byen for å nyte drikke og den fine utsikten mot Agios Nikolaos og olivenlundene nedenfor hjelper på motivasjonen. Oppe i Pirghos passeres de første 300 høydemeterne, og veien flater litt ut. Ovenfor byen passeres en olivenfabrikk på høyre side, og etter ytterligere noen høydemeter tar jeg av sydover i retning Milia.

Jeg er nå oppe i ca. 400 moh. og veien blir lettsyklet i et småkupert terreng, men fortsatt med noe stigning opp til 600 moh. Etter å ha passert toppunktet og på vei nedover mot Kariovouni kommer jeg til en rasteplass med tak over. Det er varmt (ca. 35 varme), så det er godt å sitte i skyggen med medbrakt mat og drikke, og kjempefin utsikt over fjellet og havet langt der nede.

Milia/Milea

Fra rasteplassen går det utfor og jeg er raskt nede i Kariovouni. Videre er det relativt flat vei til Milia (kalles også Milea), hvor det blir en liten stopp for å se meg omkring. Jeg har vært her før, så det er ikke helt ukjent terreng. Veien videre - en forholdsvis ny vei - går i småkuppert terreng og etterhvert noe utfor til jeg kommer ut på hovedveien like nord for landsbyen Platsa. Jeg sykler bort til torget hvor det er en Cafenion. Her kjøper jeg litt drikke og setter meg i skyggen under et tre. Jeg har fått mange gratulasjoner på mobilen i løpet av turen, og svarer på disse.

Fra Platsa - som ligger ca. 400 moh. - til Agios Nikolaos må hovedveien følges i mange svinger. Første mulighet til å forlate hovedveien er nedenfor Riglia, hvor jeg syklet ned til Pantasi-stranden og videre langs sjøen inn til Agios Nikolaos. Det ble ingen stopp i Ag. Nikolaos denne gang og jeg fortsetter videre på den fine gang-/sykkelveien til Stoupa og tilbake til bostedet.

Oppsummering
En fin tur med en litt tøff start oppover i fjellet, friske utforkjøringer med mange svinger underveis og en fin avslutning på gang-/sykkelveien langs havet mellom Agios Nikolaos og Stoupa.