Reisebrev 2012

Paleochora - krokodillehodet
Elafonisi

Reisebrev fra min tur 21. september – 5. oktober 2012

Etter en vellykket tur til Sørvest-Kreta i 2011 er jeg nå tilbake i dette området. Denne gang lengre vest - i den sjarmerende feriebyen Paleochora med Lilleput Reiser.

Lilleput har Paleochora som reisemål for første gang i år.

21.09.2012

Det er flyavgang kl. 17.50, og jeg er som vanlig i god tid på parkeringen. Det blir litt venting på bussen til terminalen. Denne gang er det innsjekking i skranke, og det er kø både her og når jeg kommer til sikkerhetskontrollen. Litt handling og mat/drikke mens jeg venter på flyavgang. Flyavgang litt forsinket, men det er fint flyvær og vi lander i Chania i rute - kl. 22.50 lokal tid.

Lilleputs guide Erik er på plass og viser oss til bussen. Lilleput har ikke så mange sengeplasser i Paleochora. Det er derfor bare en buss.
Det tar litt tid med bussen fra Chania til Paleochora og vi er fremme ca. kl. 02.
Jeg skal bo på Joannas, som ligger utover mot båthavna når du går langs sjøen fra fergekaia.

22.09.2012

Jeg har fått rom i 2. etg. - nr. 306 - et fint studio med kjøkkenkrok, kjøleskap og ganske stort bad - og TV, safe mm. Selv om rommet/balkongen ligger mot gata på "baksiden" er det fin utsikt mot båthavna og utover sjøen.
Jeg pakker ut og sitter litt på balkongen og ser på dagliglivet. Men det er tid for frokost og jeg går bort til fergekaia, og setter meg på Scala bar som ligger på hjørnet. Her har du oversikt over det meste mens du inntar frokosten. Og frokosten er den samme som jeg vanligvis nyter når jeg spiser frokost ute i Hellas. Egg og bacon, Youghurt m/honning og te - og godt brød følger jo alltid med.
Etter frokost blir det en tur i byen for å bli kjent. Paleochora ligger på en odde som stikker ut i det Libyske hav. Det er en stor sandstrand på vestsiden og en stenstrand på østsiden. Fant også raskt Lilleputs kontor hos NOTOS Rentals i hovedgaten. Og Yannis Place som ligger skrått over gaten for NOTOS eies av familien jeg bor hos. Joanna (datteren) serverer og broren står i baren og lager istand det som bestilles.
Fra fergekaia og østover mot stenstranda er det en bred og fin promenade langs bølgebryterne mot havet. Jeg fulgte denne og gikk en tur videre østover langs gata/veien bortover til campingplassen - ca. 15-20 min. Litt forbi campingen tar grusveien østover til Gialiskari/Anidri-strendene av.
På veien tilbake ble det stopp for lunsj (omelett) på Votzano snackbar, som ligger på hjørnet der stenstranda begynner. Tilbake til rommet for siesta.

Ut for å spise middag ca. kl. 20. Denne første kvelden - og mange andre kvelder - ble det middag på Marias, som ligger langs promenaden østover, nesten borte ved stenstranden. Marias er en gresk familietaverna og har meget god mat.

Det ligger mange spisesteder langs denne strekningen. På kveldstid stenges gata fra fergekaia til stenstranda for biltrafikk, og spisestedene øker sitt areal ut i gata.
Etter middag ble det en tur innom Yannis.
Hovedgata er også stengt for biltrafikk på kvelden og barer/tavernaer og cafenions utvider sitt areal.

23.09.2012

Sent oppe. Frokost på Skala bar. Tilbake til rommet, pakket jeg sekken og gikk østover til Anidri/Gialiskari strendene. Her ligger det også to serveringssteder (Kantina som de kalles).
Strendene består både av sten/grus og sand. Lengst øst er det naturiststrand. Det tar ca. 50 min. - 1 time å gå dit fra fergekaia. Mesteparten av veien er grusvei.
Det er 30-35 grader i skyggen så turen blir ganske varm. Jeg har med meg vann, men det er alikevel godt med litt kaldt drikke i skyggen under trærne på Kantinaen som ligger lengst øst. Deretter bli det soling og bading (meget godt vann).

Men lunsj har jeg tenkt å spise i byen, så jeg tar fatt på veien tilbake, og det blir en litt sen lunsj på Votzano, før en god siesta.
Middag på Aristeas, som ligger i gata like bortenfor taxistasjonen. Meget god mat.

Innom Yannis på vei hjem.

24.09.2012

Froskost på Skala. Avslappingsdag med en god bok på rommet/balkongen. Det er skygge (til ca. kl. 15) på balkongen og fint å sitte her og lese, samtidig som jeg kan følge med på dagliglivet i gata. En tur til supermarkedet på vestsiden og en runde i byen utpå dagen. Om kvelden blir det middag på Marias, med en tur innom Yannis før og etter middagen. Det er hyggelig å få en liten prat med Joanna.

25.09.2012

Frokost på Skala. Det blir fottur i dag. Turen går østover til Anidri/Gialiskari-strendene - ca. 50 min. Videre oppover Anidriravinen til den lille landsbyen Anidri - ca. 50 min. Landsbyen ligger ca. 200 moh. Det er varmt å gå oppover ravinen og det er derfor godt å komme opp til landsbyen og byens gamle skole, som i dag er taverna, med uteservering på den tidligere skoleplassen. Etter en god pause med drikke og litt mat går turen tilbake til Paleochora, denne gang langs veien - ca. 50 min.

Nede igjen i Paleochora blir det en god lunsj på Votzano på hjørnet ved stenstranda. Er tilbake på rommet ca. kl. 16, og det blir en god siesta før middag.

Ut til middag ca. kl. 20, også denne gang på Marias. Innom reisebyrået ovenfor fergekaia og kjøpte fergebilett til Agia Roumeli i morgen. Også i dag avsluttes dagen på Yannis.

26.09.2012

Fergen til Agia Roumeli kl. 8.30. Fergen er i Sougia ca. kl. 9.15 og i Agia Roumeli ca. kl. 10.10. Frokost på Taverna Paralia hvor jeg bodde noen dager i 2011. Hilste på Nikos og broren - og nordmannen som bor der 4 mndr. i året.
En gruppe fra "Rundtomkring" bodde der, men de var ute på tur.

Etter frokost gikk jeg til stranden v/Agios Pavlos kirken, som ligger ca. 1 times gange øst for Agia Roumeli. Det er ca. 35-40 varmegrader, så det ble en varm tur. Heldigvis hadde jeg med nok vann. Vel fremme ble det bading og avslapping på stranden.

Før turen tilbake sørget jeg for godt væskeopptak på Kantinaen som ligger her. Kjøpte også med nok vann, og det var bra, for nå var det enda varmere.
Det ble en tøff tur tilbake i varmen, så det var ekstra godt med god lunsj og godt drikke på Taverna Paralia etter turen. Satt her i skyggen, snakket med nordmannen som bodde der og så på alle som kom gående ned fra Samariaravinen. De hadde nok hatt en varm tur denne dagen.
Fergen tilbake kl. 17.30. Mange som hadde gått Samariaravinen var med båten til Sougia, hvor bussene sto og ventet. Vel tilbake på rommet ca. 19.15 ble det en god dusj og avslapping på balkongen frem til middag. Middag på Marias, og deretter rett tilbake til rommet. Sliten etter en aktiv dag.

27.09.2012
Frokost på Skala. En tur til supermarkedet og en tur opp til Borgen hvor det er utsikt over hele byen og kysten østover og vestover. Resten av dagen avslapping med en god bok på balkongen. "Middag" på rommet, og tidlig til sengs.

28.09.2012
En uke har gått. 4 norske fra Joannas reiste med Lilleput-bussen. Frokost på Skala. En runde i byen for å bli bedre kjent. Tilbake til rommet hvor det ble avslapping og lesing i dag også. Det blåste en del utover dagen og enda mere om kvelden. Spiste derfor på rommet.

29.09.2012

Blåste mye i natt og blåser fortsatt. Frokost på Scala. I dag blir det en tur vestover langs kysten (asfaltvei) til Grameno-stranden - ca. 50 min. Soling og bading. Lunsj på Kantinaen v/stranden. Tilbake til Paleochora, hvor det ble en stopp for væskepåfyll på Skala bar. Det er mye å se på her på hjørnet v/fergekaia. Hjem for siesta. Ut til middag kl. 20, denne gang på Taverna Inochous, som ligger i øvre del av hovedgata - og i nabogata. Bord på begge sider. Stedet er lett å finne - bare se etter rød- og hvitrutede duker. Meget god mat, og flere nordmenn ved bordene rundt meg. En tur innom Yannis etter middag. Det blåser en del i kveld også.

30.09.2012

Frokost på balkongen. Planlegging av fotturer til Sougia og Elafonisi. Turen til Sougia kan gjennomføres hvilken som helst dag, da fergen går daglig. Turen til Elafonisi kun de dagene badebåten går - avhengig av vind. Også avhengig av drosje til Krios-stranden.

Turen til Sougia er lengst - ca. 17 km 5-6 timer. Til Elafionisi ca. 10 km. fra Krios-stranden - ca. 4 timer.
Lunsj på Voltzano. Drikke/avslapping på Skala før siesta. Middag på Marias. En tur innom Yannis etterpå. Det er varmt i kveld - 26 grader da jeg kom tilbake til bostedet kl. 24. Satt på balkongen i den milde natten til ca. kl. 01.40. Joanna kom "hjem" kl. 01. Var ikke klar over at hun bodde der.

01.10.2012

Det er ikke vind i dag og jeg satser på fottur til Elafonisi. Jeg sjekker om båten til Elafonisi går og det gjør den. Men når jeg sjekker muligheten for drosje til Krios-stranden er dette ikke mulig før tidligst kl. 12. Jeg må da droppe denne turen da jeg ikke vil rekke båten tilbake med en slik tidsplan.

Vel, da blir det tur østover til Sougia i dag, men først en god frokost på Skala.

Tilbake på rommet for å pakke kart, mobil, drikke etc. Og med turstøvlene på er det bare å legge ivei.
Første etappe er til Anidri/Gialiskari stranden. Her suplerer jeg med mere drikke og mat.

Selve E4-stien starter i østre del av stranden. Totalt beregnet tid er ca. 5-6 timer.

For detaljert beskrivelse av turen, se eget valg i menyen.

Det ble en slitsom tur, men det gikk greit, og det ble god tid til mat og drikke samt en runde i Sougia. Soling og bading ble det også før båten tilbake kl. 18.15.

Jeg var sliten etter turen og det ble ingen middag ute denne kvelden. Bare en tur på Yannis for litt drikke.

02.10.2012

Oppe kl. 8. Stiv og støl etter gårsdagens fottur. Frokost på balkongen. Helt stille i dag, og varmt - 26 gr. kl. 11. Rolig dag med lesing. Lunsj på balkongen. Middag på Marias. Innom Yannis for godt drikke og en god is etterpå.

03.10.2012

Oppe kl. 8.30. Har tenkt å ta båten til Elafonisi i dag, men den går ikke. Jeg er fortsatt stiv og støl. Det blir derfor en rolig dag med soling/bading. Innom internettkafè for å sjekke e-post mm. Lunsj på balkongen. En god bok på balkongen resten av dagen. "Middag" på rommet.

04.10.2012

Oppe kl. 8. Ser ut til å være stille på sjøen i dag. Satser derfor på en tur til Elafonisi. Innom reisebyrået ovenfor kaia og kjøpte bilett. Frokost på Skala mens jeg venter på båten som avgår 10.30. Noe bølger på turen, men ikke sjenerende. Turen tar ca. 1,5 t. Det er mye folk på Elafonisi selv om det er sent i sesongen. Slapper av med sol og bading en stund. Det er serveringssteder nede på stranden, men jeg tar en tur oppover veien i skråningen ovenfor stranden. Her er det flere spisesteder. Jeg velger en Taverna som har fin utsikt over stranden/sjøen, hvor jeg spiser en god lunsj og slapper av med godt drikke.

Båten går tilbake kl. 16.30 og turen går greit. Det er hjemreisedag i morgen, så jeg setter meg på Skala for litt godt drikke og en siste studie av folkelivet. På vei tilbake til bostedet treffer jeg Mr. Lilleput - Frode, som er nede for å forhandle neste års sesong med bostedene. Veksler noen ord med ham om Paleochora og min favoritt Peloponnes.

En god dusj og avslapping på balkongen før middag, også denne siste kvelden på Marias. Jeg har blitt kjent med Maria og familien og takker for meg når jeg går. Blir ønsket velkommen igjen. Innom Yannis for en siste ouzo og en god is. Snakket litt med Joanna, men hun har det travelt som vanlig.

05.10.2012

Det er hjemreisedag. Oppe ca. 8.30. Pakket og slappet av på balkongen, hvor jeg også spiste lunsj. Det er siste hjemreise for Lilleputs reisende - også reiseleder Erik skal hjem. Bussavgangen er 14.35 og det blir avskjed med Joanna og familien for denne gang.

Jeg kan anbefale dette bosted på det varmeste. Joannas ligger i et rolig strøk, men kun ca. 5 min. å gå til feregekaia/sentrum. Familien tar seg av sine gjester på en utmerket måte.
Lilleput har Joannas også i 2013.

Bussturen til Chania og flyplassen går greit. Det samme gjør innsjekking. Det er lite trafikk i terminalen så tidlig på ettermiddagen. Det blir tid til handling i Taxfree før flyavgang i rute kl. 18.35. Turen hjem gikk stille og rolig. Sov en del av turen. Landing på Gardermoen kl. 21.35 i henhold til ruteplan.
Innom Taxfree før jeg hentet kofferten og gikk ut for å vente på transport til parkeringen. Dette gikk greit og etter å ha fått nøkler og funnet bilen er det tid for siste etappe hjem.

Men det er kaldt og jeg må skrape is av rutene og få litt varme i bilen før jeg kan komme meg videre. Hjemme kl. 23.30. Det er kaldt i huset, så jeg må fyre opp i ovnen så det blir litt varmere før jeg legger meg.

Oppsummering:

Det har vært en fin tur. Paleochora er en fin by og jeg drar nok tilbake dit ved en senere anledning.
Men Peloponnes er fortsatt favoritten, og neste tur dit blir med Lilleputs første avgang 18. mai 2013.