Reisebrev Chios

Utsikt mot Megas Limnionas

Reisebrev fra en 14 dagers chartertur med Lilleput Reiser til den greske øya Chios.

Lørdag 13. september 2003

Vi er to stykker som skal reise på årets Hellas-ferie til denne, for oss ukjente, greske øya. Vi ankommer Gardermoen i god tid før flyavgang kl. 05.55. Flyet avgår i rute og vi lander på Chios etter ca. 3,5 timer. Landingen på Chios er litt brutal. På grunn av kort rullebane må flyet tas ned relativt kontant med full revers med en gang vi er nede. Det gikk fint, vi unngikk å havne på hovedveien inn til Chios by. Lilleputs reiseledere tok imot oss på en hyggelig måte og bussene fraktet oss sikkert til våre bosteder. Og bostedet var Sun Village i Megas Limnionas, et koselig lite sted ca. 8 km sør for Chios by. Sun Village er et utmerket anlegg med et og to-roms leiligheter, basseng, bar og en liten butikk. Stedet drives av en familie, og Despina (fruen i huset) lager også middag som kan avnytes på terrassen ved bassenget. Du får skriftlig informasjon på norsk om anlegget.

Du kan også få kjøpt frokost, men stort sett inntok vi den på balkongen. Brød og pålegg etc. kjøpte vi på Mikes marked nede på hjørnet. Ferskt brød hver dag også søndag. Mikes er åpen fra tidlig morgen til langt på kveld og har det meste. Da vi var der var det stort sett moren som ”styrte”.

Kl. 14.30 arrangerte Lilleput velkomstinfo på en taverna ved kontoret i Agia Ermioni og den første Ouzo ble inntatt. Lilleputs reiseledere er godt over gjennomsnittet når det gjelder informasjon og kunnskap om sine reisemål. Og disse reiselederne (særlig Helge og Mildrid Helene som også snakker gresk) var meget bra. De har bodd der nede mange år og har meget gode kunnskaper om øya og dens historie.

En lang dag ble avsluttet med middag hos Despina og familien.

Søndag 14. september

Det er fint vær men noe vind (som det for øvrig var de fleste dagene – kunne faktisk bli litt kjølig om kvelden). Vi bestemmer oss for å trimme litt og finner vegen over heia til det lille turiststedet Agia Fotini (tar ca. 1 time – ganske bratt noen steder, særlig på tilbakeveien). Her er det en fin rullestenstrand, med to-tre tavernaer, en bar og noen bosteder. Riktig idyllisk plass som vi besøkte flere ganger under oppholdet. Dagen ble tilbrakt på stranden med bading og soling (noe kjølig vann, men krystallklart) og lunsj inntatt på den beste tavernaen, på hjørnet ved snuplassen (husker ikke navnet). Dro hjem litt tidlig på ettermiddagen, da vi hadde meldt oss på landsbyfest om kvelden. Litt før 19.30 avgang med buss til landsbyfest i den lille koselige byen Ververato. Og for de som nå tror at dette er jo det vanlige opplegget, kan jeg forsikre at det er det ikke. Vi er ikke flere enn at vi får plass i en buss, og vi får hele landsbyens lille torg å boltre oss på. Det er dekket bord til oss utenfor tavernaen og vi blir traktert med mange greske småretter, samt Retzina og annet godt drikke. Det er fremskaffet utmerkede musikere som spiller for oss, og etter hvert ankommer også en dansegruppe fra landsbyen Thimiana og har en fin oppvisning i greske folkedanser. Etter hvert blir de fleste av oss dratt med ut på torget for å lære trinnene i de greske dansene. Alle koste seg – en tur som anbefales.

Mandag 15. september

Også i dag tar vi turen over heia til Agia Fotini. Vi begynner å kjenne veien nå, og det går unna på 50 min. Vi har lyst til å se litt lenger sørover om det er flere fine strender. Det ser ikke ut til at vi kan gå langs vannet pga. klippefremspring, så vi prøver veien. Nå er det slik at veien går ikke langs sjøen, men innover, eller rettere sagt oppover, til hovedveien ca. 2-3 km. Vi trasker i vei, nesten 3 km opp til hovedveien, så noen hundre meter bortover, for så å gå nedover igjen bortimot 3 km. Og da oppdager vi – at vi er jo ikke så langt borte som det klippefremspringet vi så. Det tar oss 10 min. å gå tilbake langs sjøen. Det var den trimmen.

Lunsj på den andre tavernaen på promenaden. God mat her også. Tilbake til bostedet utpå ettermiddagen for siesta. Middag på Agyro, en av de større tavernaene i Megas Limnionas. Treffer Giorgo, sjefen på stedet, som snakker flytende norsk (har bodd i Norge). Bra spisested med mye å velge i. Er der ca. kl. 21.00 og de fleste gjestene er grekere.

Tirsdag 16. september

Det er dags for den store øyturen. Bussen henter oss kl. 08.45 og vi kjører sørover, først til Agia Fotini for å hente flere gjester, så videre sørover forbi Kataraktis, Kini, Kalamoti og til første stopp som er ”keramikkbyen” Armolia. Ca. 3 kvarters stopp for å se og/eller kjøpe keramikk. Mye å velge i. Her er det også minibank. Underveis forteller Mildrid Helene (reiselederen) oss mye om Chios – historie, mastik osv.

Videre til Pyrgi med de spesielle dekorerte fasadene på husene. Her er det stopp og vi går gjennom byen, mens reiselederen forteller om byen og hvordan de lager de dekorerte fasadene.

En liten kirke besøkes også.

Turen går videre forbi Olympi til den spesielle byen Mesta. Denne byen er bygget nærmest som en festning, hvor de ytterste husene danner muren rundt byen. Det er smale labyrintiske gater for at inntrengere ikke skulle finne frem. Husene er bygget i samme høyde slik at det er mulig å bevege seg mellom husene via takene. På torget ligger en stor og fin kirke. Her finnes også et par koselige tavernaer. Guiden forteller om byens historie og om kirken. Meget interessant. Vi slapper av litt på torget før turen går videre til lunsjstopp i Limenas Meston. Vi er nå over på vestsiden av øya. Det blir god lunsj med greske retter, retzina eller annet godt drikke.

Etter lunsj går ferden videre til Lithi stranden for badestopp. Det blåser en del på vestsiden denne dagen så det er ikke så mange som bader.

Vi kjører nå nordover langs vestkysten og etter hvert innover øya til byen Anavatos. Byen ligger på toppen av en høy klippe og har en meget spesiell historie. De fleste av husene er ruiner, men en del er nå under restaurering og det er en 6 - 8 beboere i byen. Byen er et slags minnesmerke over tyrkernes beleiring i 1822 og historien om 350 kvinner og barn som valgte å kaste seg utfor klippen i stedet for å bli mishandlet, voldtatt og fornedret av tyrkerne er gripende når du står der det skjedde.

Turen går nå i retning Chios by og siste stopp er klosteret Nea Moni som ble bygget på 1000-tallet. Klosteret har fantastiske gull-mosaikker og i et skap kan du se hodeskaller fra massakren i 1822.

En lang dag er snart slutt, og mange inntrykk skal synke inn. En kjempetur. Vi er tilbake på hotellet ca. kl. 20. Vi er trette og slitne og det blir bare pizza til middag.

Onsdag 17. september
Dagen tilbringes stille og rolig på stranden i Megas Limnionas, med lunsj på Agyra. Spaserer en tur til Thymiana etter lunsj. Om kvelden spiser vi grillet fisk hos Despina og familien. En hyggelig kveld med andre norske gjester.

Torsdag 18. september
Vi bestemmer oss for å prøve stranden i Karfas, ca. 3 km i retning Chios by. Karfas er det største turistområdet med lang sandstrand, solsenger og parasoller, bosteder, tavernaer, barer mm. Typisk turiststed. Vi blir bare på stranden en stund og bestemmer oss for å gå over åsen til Thymiana for å spise lunsj. Er ikke fremme før kl. 14.00. Ingen tavernaer åpne. Dette er ikke noe turiststed så her er det siesta. Vi må traske videre tilbake til Megas Limnionas og innta lunsjen der. Blir i hvert fall sulten av all gåinga. Middag på Steki litt bortenfor Agyra. Mange grekere her også, vi får det siste ledige bordet. Og eieren/servitøren tar imot bestilling, serverer og tørker svetten. Utrolig fart på den fyren. Godt og rimelig spisested med fin stemning.

Fredag 19. september

Turen går igjen til stranden i Agia Fotini. Denne gangen går vi langs sjøen den ene veien og over heia tilbake. Lunsj på tavernaen på hjørnet ved snuplassen. Vi liker oss godt her. Om kvelden bestilles leiebil hos Vasilakis på Lilleputs kontor i Agia Ermioni (4 dager for 3 dagers pris – 130 euro). Vi spiser middag på tavernaen rett over veien. På tur hjem ca. kl. 22.30 på kvelden stikker vi innom Rema 10, som ut fra vareutvalget godt kunne hatt navnet Rema 500. Det er utrolig hva man får plass til på så lite areal. På Rema 10 får du ”alt” - mat, frukt, drikke, vin, brennevin, souvenirer, badeartikler, mastikprodukter osv. osv.

Lørdag 20. september

Leiebilen hentes og jeg oppdager at den ikke har servostyring. Med alle de svingete vegene det er på Chios ble det god trening for armene de neste 4 dagene. Vi kjører sørover mot Armolia, videre til Kalamoti og til Komi som er et turistsed med en fin strand. Videre til Emborios med strender med sort lavasten (meget spesielt). Ferden går innover øya igjen, vi passerer Pyrgi og tar av mot Kato Fana like før Olympi. Her skal vi besøke en grotte med stallagmitter og stallagtitter som er ganske nyoppdaget. Det er omvisning et kvarters tid etter at vi ankommer. Grotten er 75 meter dyp og vi går ned til ca. 50 meter. En guide forteller om grotten og de formasjonene vi ser. Meget bra.

Etter grotteturen drar vi ned på den lille idylliske stranden Agia Dynami, som ligger videre nedover veien. Vi drar til Mesta og spiser lunsj. På tavernaen på torget blir vi invitert inn på kjøkkenet for å se hva de har å by på. Mye godt. Det er koselig å sitte her i denne byen og slappe av. Veien hjem til bostedet går via Elata, Vessa og Agios Georgios. Vi har sett mange nye steder. Middag på Steki.

Søndag 21. september

I dag har vi tenkt oss til vestsiden av øya. Har funnet ut at vi skal kjøre via Kallimassia, Tholopotami og Agios Georgios til Avgonyma som første stopp. Vi må kjøre gjennom Tholopotami og her er det så trangt og bratt at vi begynner å lure på om vi kjører riktig. Men vi har et godt kart og etter hvert kommer vi oss gjennom de smale gatene og videre oppover åsen til Agios Georgios (som for så vidt ikke har noe særlig bredere gater). Veien herfra til Avgonima er fin, men mye svinger her også. Avgonima er en koselig by som ligger på en topp med fin utsikt vestover mot havet og naboøya Psara. Her kan du sitte på tavernaen og se på solnedgangen.

Det blåser en del så vi kjører til den skjermede stranden Elinda for dagens soling og bading. Vi har med oss lunsj, for her er det ikke slike tilbud. Fin strand med litt store rullesten. Veien ned var litt kronglete med en liten Fiat.

Etter lunsj kjører vi nordover langs vestkysten til Volissos, en koselig by med en gammel borg på toppen av åsen. En del sammenraste gamle hus, men også restaureringsarbeider i gang. Her er det mulig å leie gamle restaurerte steinhus. Vi kjører nedenom byens havn Limnia før vi starter på tilbakeveien via Vrontados og Chios by. Som nevnt er det mye svinger og her nordover på øya går veien opp mot 600-700 meters høyde. Høyeste fjell på nesten 1100 meter ses litt lenger nord. Her er det nesten som et månelandskap, med svært lite vegetasjon. Nedstigningen mot Vrontados er meget ”luftig” (Trollstigen blir bare barnemat!?).

Chios by er litt vanskelig å finne frem i, men det går bra. Middag på tavernaen øverst i bakken til høyre for ”torvet” i Megas Limnionas.

Mandag 22. september

Det er bensinstreik så dagens tur går til Armolia hvor keramikk blir innkjøpt. Videre til Olympi hvor bilen parkeres. Vi skal gå den merkede fotruta mellom Olympi og Mesta. Vann kjøpes inn i en av de smale gatene. Ruta er merket fra inngangen til byen og er ikke vanskelig å følge, vi er straks ute på markene og går i retning av åsene som ligger mellom byene. Det er merket alle steder det er mulig å ta feil. Etter et kvarters tid er vi på vei oppover åsen, og kommer snart til toppen hvor det ligger en kirke med ”rasteplass ” utenfor. Fint med en liten stopp under skyggefulle trær.

Nå ser vi snart Mesta og vi er på vei nedover igjen. Passerer byens gamle vannanlegg før vi er fremme ved bymuren og inngangen til de labyrintiske gatene. Vi har brukt i underkant av en time. Vi er på ny tilbake på tavernaen på torget og får oss litt god mat og godt drikke, før vi legger ivei på samme turen tilbake til Olympi og bilen. En fin tur som alle kan klare. Husk godt fottøy. Dagen avsluttes med soling og bading i Agia Fotini. Middag på Agyra.

Tirsdag 23. september

Bensinstreiken er over. Vi bestemmer oss for å kjøre nordover. Men først er vi innom Lilleputs kontor for å bestille Tyrkiaturen torsdag. Vi kjører mot Chios by, videre gjennom Vrontados. Gjennom Daskalopetra med Hoomers sten og til Lagada, en idyllisk by inne i en bukt. Turen går videre til Marmaro og Nagos. Det er ikke noe spesielt å se her nord, så vi kjører litt sørover igjen og innover i fjellene. Det går oppover i mange svinger og vi passerer etter hvert like i nærheten av øyas høyeste fjell. Vi gjør en stopp i den lille byen Pitnous, tar en liten tur i de smale gatene, en kikk inn i den fine kirka (døra står åpen) og tar en forfriskning på tavernaen på torget. Vi kjører videre mot Volissos og spiser lunsj på en taverna i Limnos. Fin strand og en del bosteder til leie. Etter lunsj kjører vi sørover på dårlig grusvei langs sjøen, og finner en fin sandstrand vi har helt for oss selv. Fra Volissos og sørover er det mange strender. Og det går (dårlige) grusveier ned til mange av dem.

Turen tilbake går via Avgonima og Agio Giorgios. Vi passerer Agio Georgios litt utpå ettermiddagen og de eldre mennene sitter i gaten vi kjører. Det er så smalt at de enkelte steder må trekke til seg bena for at vi skal komme frem. Denne gang klarer vi å finne frem tvers over Kambos-sletten til Thymiana og til bostedet. Må bruke forskjellige klostre som ligger oppe i høydene som ”veivisere” for å se hvor vi er. Det er siste dag med bilen og den leveres tilbake. Om kvelden er det middag hos Despina på bostedet. Grillet fisk, gresk musikk og andre norske gjester – koselig.

Onsdag 24. september

Rolig dag på stranden. Vi tar atter turen langs sjøen til Agia Fotini (over åsen tilbake). Hjemreisen begynner å nærme seg. Vi bader og soler oss hele dagen, med lunsj på tavernaen ved snuplassen. Det er siste gang på dette koselige stedet.

Torsdag 25. september

Vi skal til Tyrkia og må tidlig opp. Bussen henter allerede kl. 07.40. Vi kjører mot Chios by, hvor vi må vente en stund fordi det kommer inn en stor ferge. Og fergeankomst betyr tilnærmet kaos en halvtimes tid. Deretter må vi gjennom passkontroll før vi kan gå om bord i båten som skal bringe oss til Cesme i Tyrkia. Turen over tar ca. 50 minutter. Vi må igjen stå i kø for passkontroll. En lokal guide møter oss og forteller litt om Tyrkia og Cesme. Turen er sponset av butikker i Cesme så vi må være med på en presentasjonsrunde i handlegata. Lilleput har avtale med noen forretninger. Vi blir presentert både for skinn, gull og sølvforretninger. Og til sist en teppeforretning hvor vi får et ca. en times langt foredrag om tyrkiske tepper. Det handler om forskjellige typer, hva mønsteret betyr, hvordan du kan se om det er god kvalitet osv. Under hele foredraget blir de forskjellige teppene lagt frem slik at vi kan se hva han forteller om. Meget interessant. Etter dette var det tid for lunsj, og så på egenhånd i handlegata/byen. Og i Tyrkia er det svært pågående selgere, og pruting er stort sett helt vanlig. Vi ble først dratt inn i en skinnforretning hvor ”typen” satte i gang på blanding av norsk og engelsk. Vi holdt på en stund med å få prutet en skinnjakke til lavest mulig pris. Det begynte på ca. 2 200 NOK (du kan bruke norske kroner eller euro å betale med) og endte til slutt på ca. 1 000, men da hadde vi forsøkt å gå et par ganger. Det ble et bra kjøp. Det tok sin tid å få kikket i butikkene (bli kvitt selgerne). Til slutt havnet vi i teppeforretningen og kjøpte noen fine veggtepper. Dagen gikk raskt og snart var det tid for å gå tilbake til båten, og ny passkontroll. Vi var tilbake i Chios by ca. 19.30 (og ny passkontroll). Gikk litt rundt i Chios by (og handlet litt) og spiste middag på en taverna før vi dro tilbake til bostedet. Lang og strevsom dag.

Fredag 26. september

Vi skal reise hjem i morgen. Går bare ned på stranden i Megas Limnionas, som for øvrig er ganske fin, varierende med rullesten, og sand på stranden, sand i vannet. Lunsj på Steki for siste gang. Det blir lang dag på stranden – det er jo siste mulighet for i år.

Middagen blir på tavernaen ved Lilleputs kontor denne siste kvelden på Chios. Vi er enige om at det har vært en fin ferie, og at Chios er en spesiell gresk øy. Ikke så mye turister, spesielle byer/steder og en dramatisk historie. Nærheten til Tyrkia har satt sitt preg.

Lørdag 27. september

Det er hjemreisedag og vi må være ute av rommet kl. 08.00. Bussen kommer kl. 08.30 og etter ca. 15 min. er vi på flyplassen. Det er ikke de store forhold på flyplassen. Det blir ganske fullt av en buss, men vi blir da ferdige etterhvert. Flyet fra Gardermoen er i rute og naborommet blir fylt av solbleke nordmenn. Vi avgår på tid med ”god speed” for å klare å ta av på den korte banen. Hjemturen går greit, bilen hentes på parkeringen og vi er snart hjemme etter en tur innom Rema (1000 denne gang).